Ren-dictee

Naar buiten toe gaan om spelling te oefenen: wat een goed idee was dat! Het weer werkte goed mee, de kinderen hadden zin in een beetje beweging en een frisse neus. Vandaar dat we buiten gingen oefenen met de categorieën die we deze weken oefenen: open lettergreep met lange klank, korte klank of twee-tekenklank.





Het lege format heb ik op mijn computer, het was snel aan te passen aan het doel van deze les.

Werkwijze 1:

Hang een paar lijsten met woorden op op het plein. Elk kind heeft een invulformulier die ze op een vaste plek op het plein leggen. (Ik gebruikte een schrift om eronder te leggen, zodat het schrijven makkelijker gaat. Ze kunnen het ook met stoepkrijt opschrijven.) 
De leerlingen rennen naar de woordlijst, onthouden het woord en schrijven het op hun formulier. Hierbij moeten ze het woord in klankgroepen verdelen en nadenken over de spellingregel.

Werkwijze 2:

Verstop de woorden van de woordenlijst op het plein. De kinderen moeten ze dan zoeken. Woord gevonden? Dan ren je naar je invulformulier en schrijft hem op. Leuk om aan te passen aan het thema Pasen. Je kunt het woord op een ei schrijven, en de leerlingen zoeken de paaseieren.

Werkwijze 3:

De leerlingen werken in duo's. De eerste rent, leest het woord en dicteert het aan de ander, die het opschrijft. Dan wisselen ze van rol. In deze variant kan je ook de woorden op de lijst veranderen in zinnen. Ze dicteren elkaar dan een zin.








Wij hebben genoten!

Klik hier voor het lege format en de woordlijst die gebruikt heb,

Reacties

  1. Leuk! Ik heb de woorden verspreid op het plein gehangen. Bij ieder woord stond ook een bewegingsopdracht, bijv. ren, huppel, hinkel, kruisloop, knieheffen of loop in zijwaartse pas terug. Was ook geslaagd :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen dat het geslaagd was. Mooi idee om deze toevoeging erbij te doen. Dank voor je reactie!

      Verwijderen
  2. Leuk! Ik heb ieder woord apart op een A4 geschreven en daar proppen van gemaakt. Wij hebben een voetbalkooi, die lag vol proppen papier. Ook in tweetallen, om de beurt. Ze worden al blij als ze me proppen zien maken 👍🏼😊

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk! Zoveel enthousiasme voor proppen papier, haha! Ik heb deze variant ook wel gebruikt, ik noemde dat het sneeuwbaldictee. (Heb ik ook een post over geschreven.) Ik heb dat alleen nog maar in de klas gedaan, dit buiten doen vind ik een erg leuk idee!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Klankgroepen-spel

Sneeuwballendictee