Dictwee

Nee, geen spelfout, maar echt DICTWEE.

Een dictee dat je met z'n tweeën bij elkaar afneemt.

Om samen te oefenen met de woorden van de lessen spelling, maakte ik een aantal 'dictwee'stokjes: ijslollystokjes waar ik woorden op geschreven heb.


Deze werkvorm viel enorm in de smaak, dus ik maakte meerdere setjes stokjes voor dictwee. Maar het netjes opbergen ervan werd lastig. Tot ik bij mijn collega's een ladenkast voor schroeven zag staan, die ze hadden omgetoverd tot een letterflat. In de laatjes van deze opberger passen de stokjes precies!



En zo heb ik nu een opbergsysteem voor mijn dictweestokjes. Op de laatjes heb ik labels geplakt met de categorieën, zodat ik de juiste stokjes snel kan vinden. Zoals je ziet is hij nog niet helemaal af, ik maak nieuwe sets als we een nieuwe categorie behandelen. Zo heb ik materiaal wat ik nog jaren kan gebruiken.






En zo gaan de kinderen samen aan het werk. Ze pakken een stokje, dicteren het woord aan hun maatje en controleren samen het geschreven woord. Als ze ook nog een zin bij het woord maken, oefenen ze meteen met woordenschat.
Inmiddels pakken de kinderen na hun spellingopdracht regelmatig een bakje stokjes en gaan ze zelfstandig aan de slag. Een succesnummer dus!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Ren-dictee

Sneeuwballendictee

Klankgroepen-spel