Spellen of spelen?

Spelling en bewegend leren

Heerlijk, om buiten met de leerlingen te oefenen met de spellingcategorieën die we op het moment in de klas behandelen.

Op het moment oefenen we met de -ng- en de -nk-.

We hebben instructie gegeven in de klas, nu is het tijd om in te oefenen. Dit doen we buiten op het plein. Gewapend met stoepkrijt een een bak vol woordkaartjes gaan we naar het schoolplein.

Ik noem deze vorm het 'vakkendictee', omdat ik twee grote vakken op het plein teken met stoepkrijt. In elk vak schrijf ik een categorie op, in dit geval dus een vak met -ng- en een vak met -nk-.

De kinderen werken in duo's. Eén van de twee haalt een kaartje op uit de bak. Dit leest het kind voor aan zijn maatje, maar laat het kaartje niet zien. Het maatje herhaalt het woord en bepaalt of het woord bij het vak van de -ng- of de -nk- hoort. Samen rennen ze naar het vak, en met stoepkrijt schrijft het maatje het woord op. Samen controleren ze of het woord goed is geschreven. Nu draaien de rollen om en haalt het duo een nieuw kaartje uit de bak. 





Reacties

Populaire posts van deze blog

Ren-dictee

Sneeuwballendictee

Klankgroepen-spel