Vermenigvuldigen met speelkaarten

Aan de slag met doel vermenigvuldigen.

In groep 5 oefenen we vaak met keersommen: 8x4=, sommen als 5x17= en sommen als 14x35. De oplossingsstrategieën die de leerlingen eerder geleerd hebben zijn oa ombouwen en splitsen.


Nodig:
een pak speelkaarten, zonder de boer, vrouw, heer, aas, joker
kleine post-its met getallen van 12 t/m 99
stoepkrijt

Elke kind krijgt een speelkaart en een stoepkrijt en zoekt een plekje op het plein waar het zijn/haar naam schrijft.

Bij mijn startsignaal lopen ze naar een ander kind toe en kijken wat de ander op zijn speelkaart heeft staan. Met deze twee getallen maken ze een som en schrijven deze onder hun naam op het plein.



Na een minuut of vijf heb ik de kinderen bij me geroepen. Ze wisselden van kaart en gingen nog een rondje. Zo hebben we eerst de tafelsommen geoefend.

Na weer vijf minuten heb ik de moeilijkheidsgraad verhoogd. Op ongeveer een derde van de kaarten heb ik post-its geplakt, waarop willekeurige getallen van 12 t/m 99 stonden.

Weer zochten de leerlingen elkaar op. Nu ontstonden er sommen als 
9x36 en ook 14x23. De leerlingen kenden de strategieën als splitsen en ombouwen al uit de instructielessen in de klas. Nu moesten ze bekijken bij welke som welke strategie het handigst was. 



Wat was ik trots om te zien hoeveel mijn klas al geleerd had en kon toepassen, ik heb staan genieten! Na afloop stond het plein vol met sommen, wat een vrolijk gezicht!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Ren-dictee

Sneeuwballendictee

Klankgroepen-spel