Buiten bussommen maken groep 3/4

Deze les heb ik voorbereid voor komende week, dus helaas heb ik nog geen actiefoto's.

Ik wil hem doen met groep 3/4, heb het niveau wat aangepast voor beide leerjaren.


De kinderen mogen buschauffeur spelen!


Nodig: 

dobbelstenen 

stoepkrijt

blad met bussommen (die kan je hier downloaden: KLIK)



Op het plein teken ik een vak, dat is het hoofdstation. 

Ook verspreid ik hoepels op het plein. In de hoepels leg ik dobbelstenen (1 t/m 6) neer. Bij de hoepels schrijf ik de woorden IN en UIT. Zo weten de kinderen of er mensen in- of uitstappen en ze dus een plus- of minsom moeten maken.

Elk kind dobbelt om te bepalen hoeveel mensen er in de bus zitten bij de start van hun rit. Groep 4 gooit met twee dobbelstenen t/m 20, zodat zij een hoger startaantal hebben en op eigen niveau kunnen rekenen.


Daarna mogen de kinderen een rit maken. Ze mogen zelf weten langs welke haltes ze willen rijden. Ook kunnen ze zelf bepalen hoe snel de bus rijdt, dus zelf bepalen of ze wandelen of rennen.

Bij de bushalte gooien ze weer met een dobbelsteen om te weten hoeveel mensen er in- of uitstappen. Deze sommen schrijven ze op hun blad.

Is de rit klaar? Dan rijden ze weer naar het hoofdstation en beginnen een nieuwe rit.

Zorg dus dat je voldoende extra bladen hebt gekopieerd, zodat kinderen na vier ritten niet hoeven te stoppen, maar een nieuw blad kunnen krijgen.


Veel rij-plezier!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ren-dictee

Sneeuwballendictee

Klankgroepen-spel