Het wordt weer lente!

Hoera, na een aantal weken met veel regen komt het droge zonnige weer er aan!

Deze week starten we weer na een fijne week voorjaarsvakantie. Ik heb voor komende week een aantal buitenlessen gepland, waarvan ik er een paar met jullie wil delen.

Omdat er na de vakantie vaak behoefte is aan herhalen, zijn de leerlingen buiten aan het werk geweest met herhalen van de leerstof.

Groep 3 herhaalt het getalbeeld, verder geteld vanaf 10.

Groep 4 herhaalt het getalinzicht: welk cijfer is het tienvoud, welke is de enkele.

Groep 5 herhaalt de spellingregels met de open en gesloten klankgroep.


Qua materiaal heb ik alleen voor groep 3 wat voor hoeven te bereiden. Ik heb verschillende opdrachten uit het rekenboek gekopieerd en op wisbordjes geplakt. Helaas kan ik deze opdrachten niet delen, omdat ze uit de methode komen, en er copyright op rust.

Voor de rest heb  ik stoepkrijt, een bakje getalkaarten en woordkaartjes van een eerdere les gebruikt.


Voor groep 3 heb verschillende opdrachten uit het rekenboek gekopieerd en op wisbordjes geplakt. De wisbordjes stonden verspreid over het plein. Op het antwoordformulier vulden de leerlingen in welk getal er per wisbordje gevraagd werd. 



Groep 4 ging aan de slag met de getalkaartjes van 11 t/m 100. Ze werkten in duo's, zodat ze elkaar konden controleren. Zij gingen de getallen springen: voor een tienvoud een grote sprong, voor de enkele een hinkel. Trok je het getalkaartje 83? Dan maakte je dus 8 grote sprongen en hinkelde je 3 keer. Waar je uitkwam schreef je het getal op de grond met stoepkrijt.





Groep 5 heeft spelling herhaald buiten. Ik maakte twee vakken op de grond, eentje voor de gesloten lettergreep en eentje voor de open lettergreep. De woordkaarten had ik al van een vorige keer dat we dit geoefend hebben. 

In duo's gingen ze aan de slag: het ene kind las het woord voor, maar liet het niet zien. Het andere kind bedacht bij welke categorie het woord hoorde, en schreef het op in dat vak. Samen controleerden ze of het goed was, en dan ruilden ze van taak.




Wat fijn dat het zulk lekker weer was en dat we zo fijn hebben geoefend.


Over een aantal weken is het weer Pasen en in dat thema heb ik een eerder een beweeglesidee gedeeld: klik hier!.



Hopelijk hebben jullie wat inspiratie opgedaan en gaan jullie ook bewegend leren met de klas.


Groeten, juf Josien 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ren-dictee

Sneeuwballendictee

Klankgroepen-spel